دکتر افضل السادات حسینی و همکاران در تازه ترین مقاله پژوهشی خود به صورت‌بندی مواضع آسیب‌پذیر رویکرد سازه گرایانه در آموزش تاریخ و ارائه مفهوم بدیلی برای مشارکت دانش‌آموز در این رویکرد براساس هرمنوتیک پل ریکور  پرداخته اند و نتایج  تحقیق خود را در مقاله ای با عنوان "سازه‌گرایی در آموزش تاریخ: ترمیم آسیب‌ها بر اساس هرمنوتیک پل ریکور" ارائه کرده اند.

شماره 16 مجله پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت

یافته های این پژوهش که در پژوهش‌نامه مبانی تعلیم و تربیت، دوره هشتم، شماره 2 به چاپ رسیده است، حاکی از آن است که سازه‌گرایی در آموزش تاریخ در مواضعی مانند گسستن از عینیت واقعه تاریخی و نسبیت در ترجیح تفاسیر از سوی دانش‌آموز آسیب‌پذیر است. در مقابل، نگرش استعاره‌ای به متون تاریخی و الگوی اعتباریابی حدس‌ها در هرمنوتیک ریکور، راه‌حل‌هایی هستند که این نوشتار به ترتیب برای رفع آسیب‌های فوق پیشنهاد داده است. همچنین، تصاحب دنیای متن تاریخی از سوی شاگردان، مفهوم بدیلی است که برای مشارکت فعال آنها در نظر گرفته شده است. 

دانشجویان عزیز، اساتید محترم و کلیه پژوهشگران علاقه مند به این حوزه جهت دسترسی به متن کامل مقاله میتوانند به آدرس زیر مراجعه نمایند: 

https://fedu.um.ac.ir/index.php/education/article/view/73799