مفهوم استعاره و کارکرد آن در حوزه زبان و اقتضائات آن در تعلیم و تربیت
تحول مفهوم استعاره و کارکرد آن، چون مینیاتوری از مطالعات زبان، رویکردهای متفاوت زبانی را چون پیوستاری نشان میدهد که در یک سر آن زبان آرمانی راسل و ویتگنشتاینِ نخست و در سر دیگر زبان هنری و وجودی هایدگر قراردارد. در مقابلِ نگاه نمادین و پوزیتیویستی فیلسوفان تحلیلی اولیه که شفافیت و وضوحِ قابل اشاره را مطلوب میدانستند، رویکرد شاعرانه و وجودیِ نیچه و هایدگر، ابهام، رازآمیزی و حتی جنون را چون سبکی از زندگی میستاید. با فاصلههای متفاوت از دوسر این طیف، اندیشمندان و جریانهای فکری مختلفی قراردارند که هر یک آموزههای متفاوتی پیش روی میگذارتد.
دکتر افضل السادات حسینی و همکاران در تازه ترین مقاله پژوهشی با ارائة گزارشی مختصر از تحول مفهوم و کارکرد استعاره، نشان میدهند که جایگاه و اهمیت استعاره در مطالعات زبان، به طور فزایندهای از سنت بلاغی فاصله گرفته، گاه چون ماهیتِ زبان، و گاه چون توضیح دهندهی فرایندهای شناختی و تربیتی ارتقا یافته است.
دانشجویان و علاقه مندان میتوانند جهت دسترسی به محتوای کامل مقاله به فصلنامه علمی پژوهشی اندیشه های نوین تربیتی، مراجعه نمایند.
+ نوشته شده در چهارشنبه دهم بهمن ۱۳۹۷ ساعت 12:5 توسط انسیه جلالوند
|
با توجه به اهمیت و ضرورت خلاقیت و نیاز قابل تو جهی که جامعه به این مقوله دارد، اعضای این انجمن با عنوان هسته خلاقیت در صدد هستند تا با فعالیت در این زمینه و مسائل مرتبط با آن، با مدیریت سرکار خانم دکتر افضل السادات حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، به این نیاز مبرم جامعه در حد توان پاسخ دهند. امید است در سایه حق و با همکاری دوستان و علاقمندان در این زمینه همچنان به فعالیت خود ادامه دهیم.