الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق

دکتر افضل السادات حسینی در یکی از تازه ترین مقالات خود  به موضوع الگوی ساختاری جو آموزشی خلاق، انگیزه یادگیری و راهبردهای یادگیری خود تنظیم پرداخته است که در چکیده آن می خوانیم:

ساختار کلاس تأثیر زیادی در فرآیند یادگیری دارد. جو آموزشی خلاق به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر انگیزش درونی، از مهم‌ترین عوامل مؤثر در کیفیت یادگیری است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه جو آموزشی خلاق با راهبردهای یادگیری خود تنظیم، با واسطه‌گری انگیزه درونی یادگیری است.

300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تهران به صورت نمونه‌گیری در دسترس از دانشکده‌های روانشناسی، علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد برای پاسخ دادن به سؤالات پرسشنامه‌های جو آموزشی خلاق آکوآل، راهبردهای یادگیری خود انگیخته MSLQ و انگیزه یادگیری AMS، انتخاب شدند. نتایج به روش الگویابی معادلات ساختاری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که متغیر برون­زای جو آموزشی خلاق، رابطه معناداری با راهبردهای یادگیری خود تنظیم دارد و رابطه بین جو آموزشی خلاق با یادگیری خود تنظیم از طریق انگیزه درونی یادگیری میانجی‌گری می‌شود.

در مجموع یافته‌ها نشان می‌دهد که جو آموزشی خلاق مستقیما و با واسطه‌گری انگیزه یادگیری بر استفاده از راهبردهای یادگیری خود تنظیم تأثیر دارد.

برای مطالعه کامل این مقاله میتوانید به آدرس زیر مراجعه نمایید: 

https://japr.ut.ac.ir/article_62603.html 

سومین کنگره ملی روانشناسی  "مدیریت رفتارهای تهاجمی و تقویت امنیت اجتماعی

دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران افتخار دارد تا مجری برگزاری سومین کنگره روان شناسی در ایران باشد. کنگره ملی روان شناسی فرصتی است تا با حضوراستادان، اندیشمندان، پژوهشگران و دانشجویان حوزه­های مختلف روان شناسی، به بررسی آخرین دستاوردهای علمی پرداخته و زمینه ی تعامل، بحث و گفتگوی علمی را برای ایشان فراهم سازد. این رویداد علمی و ملی بی شک غنای محتوایی خود را از حضور اندیشمندانی چون شما تأمین می نماید. 

این کنگره با اهداف ذیل برگزار می گردد؛ 

     * ترویج روانشناسی علمی در کشور
     * آموزش آخرین دستاوردهای روان شناختی
     * تبادل اطلاعات علمی و پژوهشی در سطح ملی
     * توسعه و ارتقاء سطح دانش روانشناسی در جامعه
     * ارائه آخرین یافته های پژوهشی در حوزه علوم روانشناسی
     * تبادل اطلاعات در زمینه آموزش روانشناسی در دانشگاه های کشور
     * فراهم کردن فرصت هایی برای ایجاد شبکه های حرفه ای و دانش محور از روانشناسان کشور
     * فراهم نمودن فرصت هایی برای بحث درباره موضوعات مهم حرفه ای در حوزه روانشناسی و رشته های وابسته
     * تبادل ایده ها و تجارب بین پژوهشگران و دست اندکاران به منظور اجرای بهتر سیاست های مرتبط با سلامت، آموزش، کار و بهزیستی افراد