مدرسه خلاق، مدرسه ای  برای زندگی

"مدرسه خلاق، مدرسه زندگی" عنوان کتاب تازه دکتر افضل السادات حسینی، دانشیار دانشگاه تهران است که به تازگی از سوی انتشارات مدرسه منتشر و روانه بازار کتاب شده است. 

این کتاب که حاصل تجربیات نظری و عملی چندین ساله دکتر حسینی در زمینه آموزش و پرورش خلاقیت است در سه فصل ویژگی هایی یک مدرسه خلاق و پویا ، جنبه ها و ابعاد آموزشی متناسب برای مدرسه خلاق و نتایج عملی به کار گیری راهکارهای آموزش و مشارکت خلاقانه در مدرسه را شرح می دهد. 

33uu_madrese_khallagh.cover.jpg

 

دکتر حسینی طی دو دهه پژوهش و فعالیت عملی در حوزه آموزش، یکی از موثر ترین راه ها برای آغاز اصلاحات و تحول به معنای واقعی در حوزه آموزش را تحقق الگویی مناسب از طریق مدارس نمونه و خاص می داند. 

به عبارت دیگر، دکتر حسینی در این کتاب تلاش کرده است با ترسیم و نمایش یک مدرسه خلاق و اجزای مختلف آن ، نشان دهد که چگونه دانش آموزان تشویق می شوند که ادگیری را با علاقه و خلاقیت بیش از پیش دنبال  کنند و معلمان با بارور کردن زمینه های توانمندی خود در حوزه آموزش پویا و خلاق، سبب ساز تحولات بنیادین در آموزش و پرورش شوند.  

هرمنوتیک و تربیت پویا و خلاق

ما بر این باوریم  که هرمنوتیک با ساز و کارهای خاص خود می تواند زیربنای فکری و عملی مناسبی برای تعلیم و تربیت پویا و متفاوت باشد.

نوشته بالا از کتاب "هرمنوتیک مبنایی برای تربیت پویا و خلاق" است که که به تازگی توسط انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده و در دسترس عموم  علاقمندان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان حوزه آموزش و پرورش قرار گرفته است. 

tudy_hermenutic.1.jpg

 

کتاب مذکور تالیف دکتر افضل السادات حسینی و دکتر نورالدین محمودی است که شامل سه فصل است و سر فصل های زیر را در بر می گیرد: 

فصل اول: طرحواره ای از مبناهای نظری هرمنوتیک 

فصل دوم: بررسی الگوها و رویکردهای هرمنوتیک 

فصل سوم: هرمنوتیک بستر تعلیم  و تربیت خلاق

این کتاب با درک لزوم بازنگری مداوم نظام تعلیم و تربیت به دلیل پیشرفت های روزافزون علمی و تحولات اجتماعی و همچنین غریب بودن دیدگاه هرمنوتیک، سعی دارد با تبیین رویکرد هرمنوتیک، ارتباط آن را با آموزش و پرورش پویا و خلاق بررسی نماید.